بررسی تخصصی ماشین های چینی

در ابن ویبلگ تلاش شده تا انواع ماشین چینی مانند جک ، نیسان ، ام جی ، جیلی و لیفان و ... را باهم مقایسه کنیم

بررسی تخصصی ماشین های چینی

در ابن ویبلگ تلاش شده تا انواع ماشین چینی مانند جک ، نیسان ، ام جی ، جیلی و لیفان و ... را باهم مقایسه کنیم

زوتی T700، ورژن چینی پورشه ماکان

یک خودروساز چینی به نام زوتی از محصولی جدید رونمایی کرده است که به شدت شبیه پورشه ماکان است این خودروی شاسی بلند با نام  T700 عرضه خواهد شد.خودروسازان چینی کپی کردن طرح خودروهای موفق از برندهای معتبر را بخشی فرآیند پیشرفت خود قرار داده اند و تاکنون هیچ خودرو سازی نتوانسته آنها را از این کار پشیمان کند. این خودروسازان که با این کار راه به بازارهای جهانی یافته اند، این بار شاسی بلند پورشه ماکان هدف قرار داده اند.

درباره ی زوتی شاسی بلند اسپرت بیشتر بخوانید.

 طراحانی که برای توسعه و تولید T700، چه در نمای جلویی خودرو و چه در نمای عقبی و چه از لحاظ امکانات، از پورشه ماکان الگو برداری کرده‌اند و حتی به خود زحمت یک طراحی کلی شاسی را هم نداده‌اند و بدنه زوتی T700 در قالب پورشه ماکان تکامل پیدا کرده است و بر روی بعضی از قطعات آن هم که زوم می‌کنیم، دقیقا به قطعات بکار رفته با همان طراحی بر روی پورشه ماکان می‌رسیم.

در نمای جلویی خودرو، طراحان زوتی T700 از چراغ‌هایی جدید با طراحی جدید اجزا داخلی استفاده کرده‌اند، ولی ورودی‌های اطراف سپر با نواری از LED در بالای آن و تیغه‌هایی افقی در میان آن، دقیقا همانگونه هستند که در پورشه ماکان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مه شکن‌های این اتومبیل هم همچون ماکان در زیر ورودی‌‌های اطراف سپر نصب شده، ولی به شکل مستطیلی درآمده‌اند و ورودی قسمت زیر سپر هم دقیقا شبیه به ورودی‌های هوای رادیاتور ماکان قالب گیری شده است.

به نقل از جوان خودرو – نمای عقبی خودرو هم به غیر از خروجی‌های دوبل اگزوز در هر طرف، در چراغ‌های عقب، اسپویلر سقفی با چراغی LED در میان آن، شب نماهای دو طرف سپر عقب و همچنین فرم کلی شاسی، شبیه به ماکان طراحی و تولید شده است، با این تفاوت که جای نصب پلاک از روی سپر به درب پنجم عقب منتقل شده است.

در محدوده قدرتی پورشه ماکان مخصوص بازار چین نیز یک پیشرانه 2 لیتری با قدرت 237 اسب بخاری مورد استفاده قرار گرفته است و بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وبسایت‌های منبع، در زیر کاپوت زوتی هم یک موتور 2 لیتری به خدمت گرفته شده که به دلیل استفاده آن از توربوشارژر، حداکثر 177 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

در خصوص قیمت زوتی هم می‌توان گفت که شرکت سازنده قیمتی 27 هزار و 400 دلاری را برای آن در نظر گرفته است و این یعنی قیمتی سه برابر ارزان‌تر از پورشه ماکان، ولی پورشه کجا و زوتی کجا!

از آنجا که سایپا پیش از این با شرکت زوتی مذاکراتی را در راستای تولید سایپا S300 یا همان زوتی Z300 داشته است،هیچ بعید نیست که در آینده شاهد عرضه این ماکان چینی هم توسط دومین خودروساز بزرگ کشورمان باشیم.بلکه احساس داشتن یک شبه پورشه توسط خودروسازان چینی برای قشر متوسط به واقعیت مبدل شود !

معرفی زوتی شاسی بلند اسپرت

زوتی چین برای شاسی بلند T600 خود نسخه‌ای اسپرت ارائه کرد. خودرویی که قیمت پایه آن از 95 هزار و 800 یوآن آغاز شده و تا 149 هزار و 800 یوآن برای مدل فول آپشن ادامه پیدا می‌کند که در طراحی ظاهری خود متحمل تغییراتی در چراغ‌های پیشانی و استفاده از تکنولوژی LED برای ساخت آن، طراحی جلوپنجره بهتر با الگوهای داخلی کرومی، مجموعه سپری جدید با قالب گیری ورودی‌های هوا در اطراف خود که حاشیه‌ای کرومی رنگ داشته و همچنین در عقب هم دو خروجی اگزوز کرومی رنگ در نظر گرفته شده تا این شاسی بلند زوتی پروسه اسپرت سازی خود را تکمیل کرده باشد.


دربار ه ی جک j4 و هدف بازار ایرانی بیشتر بخوانید.


در زیر کاپوت این شاسی بلند اسپرت هم دو پیشرانه مختلف در نظر گرفته شده که هر دوی آن‌ها بنزینی بوده و به توربوشارژرهای دوقلو مجهز شده‌اند. پیشرانه اولی حجمی 1.5 لیتری دارد و در حداکثر کارایی خود می‌تواند قدرتی 162 اسب بخاری را تولید و توسط جعبه دنده‌ای 5 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل کند. پیشرانه دوم هم با حجم 2 لیتری و سود جستن از توربوشارژر، برگرفته از محصولات میتسوبیشی است که قدرتی 190 اسب بخاری دارد و نیروی تولیدی آن به واسطه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک DCT به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

از تجهیزات رفاهی و کاربردی این شاسی بلند پس از اسپرت سازی هم می‌توان به شارژر بی‌سیم، سیستم تهویه مطلبوع اتاق به صورت جداگانه، صفحه کیلومتر دیجیتالی تطبیق پذیر با نور محیط برای کمتر اذیت شدن چشم‌های راننده و صفحه نمایشگر 10 اینچی کنسول ابزار اشاره داشت که درون آن سیستم سرگرمی اپل کارپلی و بایدو کارلایف، اینترنت 4G، وای فای، اتصال بلوتوث، تلویزیون اینترنتی، تلفن، تنظیمات خودرو و... گنجانده شده است.

جک J4 و بازارهدف ایرانی

شرکت Anhui Jianghuai Automobile Co. که به اختصار جک موتورز نامیده می‌شود، یک کمپانی تولید کننده خودروهای سواری و تجاری دولتی چینی است. این شرکت با تولید حدوداً 445 هزار دستگاه خودرو در سال 2012، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای چینی محسوب می‌شود. این کمپانی، در زمینه تولید مدل‌های سواری، با شرکت کرمان موتور همکاری می‌کند و خودروهایی مانند جک اس 5، جک اس 5 و جک جی 5 را وارد بازار ایران کرده است.


درباره ی زوتی و کپی شدن آن از پورشه بیشتر بخوانید.



با ورود محصولات جدید چینی به بازار به نظر می‌رسد برخی از کمپانی‌های این کشور نگاه و تفکری جدید را در پیش گرفته‌اند و علاوه بر آنکه کپی‌کاران خوبی شده‌اند بلکه بر اساس آموخته‌های خود از خودروسازان جهانی، محصولات قابل قبولی را تولید نموده‌اند. جک s4 یکی از محصولات جک حاکی از این نگاه نو در آن است.

امکانات جک J4

در اینجا امکانات جک J4 را فهرست می کنیم.

ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم اعلام فشار باد لاستیک TPMS، سیستم ضد سرقت، سنسور پارک عقب، سیستم ترمز ABS+EBD ، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، چراغ های مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، کامپیوتر سفری، پوشش چرمی صندلی ها، 6 بلندگو، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۵ اینچی ۸ پر، شیشه ها و آینه های جانبی برقی، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، طبق برخی شنیده ها، گویا سانروف بر روی جک J4 نصب نشده است، تمرمز دیسکی جلو و کاسه‌ای در عقب

به لطف فاصله محوری 2560 میلی متری، J4 کابین نسبتا جاداری دارد و فضای کابین آن در مقایسه با رقبایش مناسب و کاربردی به نظر می رسد. یعنی با سدانی طرف هستیم که ابعاد جمع و جورش خیال راننده را برای جای پارک و مانور دادن در خیابان‌های پرترافیک راحت می‌کند و از طرفی فضای مناسبی داخل کابین دارد که در سفرهای چند نفره می‌توانید روی آن حساب کنید. به علاوه اینکه جک J4 به فرمان برقی مجهز شده که باعث می‌شود آسایش رانندگی بالاتر رود و نظر خانم‌های راننده را نیز به خود جلب کند. این در حالی است که دنا پلاس به عنوان یکی از رقبای اصلی J4 از فرمان برقی بی بهره است وقطعا مانور دادن با آن به راحتی جک نیست.

قیمت جک J4

قیمت جک J4 توسط کرمان موتور اعلام می شود.  شاید بگویید قیمت J4 از بعضی رقبایش گران تر است. اما نکته مهم در خصوص این خودرو اینجاست که شرکت کرمان موتور برای کنترل حباب های قیمتی بوجود آمده، تدابیری را می اندیشد.

از دیگر برتری های جک J4 نسبت به رقبایش می توان به فضای جادار صندوق بار اشاره کرد. صندوق بار سدان جمع و جور جک 550 لیتر حجم دارد که از این نظر از صندوق بار 500 لیتری دنا پلاس و صندوق بار 480 لیتری بسترن B30 جادارتر است. نکته دیگر عرضه جک J4 توسط شرکتی خوش نام در خدمات پس از فروش است. کرمان موتور در چند سال گذشته نشان داده مشتریانش می توانند روی تامین قطعات و خدمات پس از فروش اش حساب باز کنند.

زوتی و کپی از پورشه

زوتی یک سازنده محلی چینی است که تخصص آن کپی‌برداری از دیگر خودروهاست و از قرار معلوم، می‌خواهد که این خودرو را در سال 2016 میلادی روانه بازار نماید. پیش از هر چیز، اجازه دهید که در اینجا یک نگاهی هم به دیگر خودروهای کپی شده توسط این خودروساز (زوتی) بیاندازیم: مدل T600 مخلوطی از خودروی آئودی Q5 و فولکس‌واگن تیگوآن می‌باشد و مدل Z700، به‌ویژه در بخش کابین، کاملاً شبیه به خودروی آئودی A6 بوده و مدل Z300 نیز شبیه به تویوتا آلیون است. حال یک نگاهی به تصویر پورشه ماکان انداخته و آن را با زوتی T700 مقایسه کنید. می‌شود گفت که در 99 درصد موارد شبیه به یکدیگر هستند.


درباره ی مقایسه خودروهای جک بیشتر بدانید.

 فقط کافی است که نیم‌نگاهی به جلوپنجره، سپرها، ورودی هوا و شکل سقف این دو داشته باشیم، حتی این امر شامل موارد جزئی‌تری همچون آینه‌های بغل و شکل دستگیره‌ها نیز می‌گردد که در زوتی عیناً از ماکان کپی شده است.

در این میان، زوتی نوار پایینی درب‌های ماکان را نیز از یاد نبرده و با بهره‌گیری فراوان از فلز کروم، جلوه درخشان‌تری را برای آن مهیا نموده است. شکل چراغ‌های جلوی آن نیز تا حدی متفاوت با ماکان است و همچنین لوگو زوتی “Z” هم در روی کاپوت کاملاً خودنمایی می‌کند. ترکیب و طرح شیشه عقب و نیز درب پشتی زوتی هم 100 درصد شبیه به ماکان است و تنها فرقی که دراین‌بین وجود دارد شکل چراغ‌های عقب زوتی است که با آنچه که در پورشه وجود دارد کمی متفاوت است. ر حال حاضر، مدل T700 گل سرسبد خودروهای SUV زوتی به شمار می‌آید. این خودرو از لحاظ موقعیت و جایگاه در مرتبه‌ای بالاتر از نسخه فعلی زوتی T600 قرار دارد. البته قرار بر این است که به‌زودی، مدل‌های T600 اسپرت و نیز T600S نیز روانه بازار  شوند. زوتی T700 به یک پیشرانه 2 لیتری و توربوشارژ مجهز خواهد شد که خروجی توان آن معادل 177 اسب‌بخار است و البته در آینده هم از یک پیشرانه 6 سیلندر و سه لیتری – که هم‌اکنون زوتی به طور محرمانه مشغول توسعه آن است – بهره‌مند خواهد گشت. بهای این خودرو حول‌وحوش 170/000 یوآن و یا 27/390 دلار شروع خواهد شد.

این در حالی است که هم‌اینک پورشه ماکان با بهایی معادل 558/000 یوآن و یا 89/920 دلار فروخته می‌شود. رخی می‌گویند که بالاخره روزی فرا خواهد رسید که سازندگان چینی از عمل کپی کاری صرف دست بکشند؛ اما من فکر می‌کنم که این کار زمان خواهد برد؛ زیرا امروزه کپی کردن خودروها بسیار سهل‌تر و آسان‌تر از چند سال پیش است، بیشتر به این خاطر که نرم‌افزارها و کامپیوترهای که جهت این عمل (COPY-PASTE) به کار می‌روند، بسیار ارزان‌تر شده و بهره‌گیری از آن‌ها سهل‌تر و راحت‌تر گشته است.

مقایسه خودروهای جک

 

امروزه کاهش ارزش پول ملی ایران در یک سال گذشته، خودروهای باکیفیت ژاپنی و کره‌ای را از دسترس عموم مردم دور کرده است و خریدار ایرانی، چاره‌ای جز پرداخت سال‌ها پس‌انداز خود برای مالکیت یک کراس‌اور درجه ۲ چینی ندارد.

 


درباره ی تاریخچه ی شرکت چانگان بیشتر بخوانید.



محصولات چینی با کیفیت عالی، چندان ارزان‌تر از مدل‌های ساخت کره نیست؛ درعوض، خودروهای میان‌رده ساخت برندهای چینی، برای عامه‌ی مردم ایران با شرایط اقتصادی فعلی راضی‌کننده هستند. این موضوع با فروش بسیار خوب جک S5 و ام‌وی‌ام X33 اثبات می‌شود. باید قبول کرد که کیفیت ساخت، طراحی و امکنات رفاهی و ایمنی در خودروهای به‌اصطلاح ایرانی، مثل انواع سمند و پژو و پراید، آن‌چنان ناامیدکننده است که پرداخت مبالغ ۲ تا ۳ برابر بیشتر برای یک کراس‌اور چینی، کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

 

جک S4 در بازار چین و خارج از آن، قیمت پایین‌تری نسبت به جک S5 دارد که باتوجه به ابعاد کوچک‌تر و پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، کاملا منطقی است. ارزان‌ترین مدل جک S4 با پیشرانه‌ی ۱۲۰ اسب‌بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی، ۶۸ هزار یوآن (معادل ۱۰ هزار دلار) قیمت دارد. همین خودرو با جعبه‌دنده‌ی CVT خودکار، ۷۷ هزار یوآن (معادل ۱۱.۵ هزار دلار) فروخته می‌شود. نسخه‌ی دنده دستی از جک S4 با پیشرانه‌ی ۱۶۰ اسب‌بخار، ۷۲ هزار یوآن (معادل ۱۱ هزار دلار) قیمت دارد و نمونه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی CVT خودکار هم با قیمت ۸۱ هزار یوآن (معادل ۱۲ هزار دلار) عرضه می‌شود.

 

باتوجه به پیچیدگی محاسبه و قوانین نانوشته‌ی حاکم بر خودروسازی ایران، محاسبه‌ی قیمت جک S4 در بازار داخلی، مشکل به‌نظر می‌رسد. با این حال، می‌توان با معادل‌سازی قیمت جک S5 در بازار چین با نمونه‌ی مونتاژ کرمان موتور، به محدوده‌ی قیمت منصفانه برای جک S4 رسید. قیمت جک S5 با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و جعبه‌دنده‌ی خودکار (مشابه آنچه امروز توسط کرمان‌ موتور تولید می‌شود) حدود ۱۲۶ هزار یوآن است. با این اوصاف و ضمن درنظر داشتن نرخ ۱۲ هزار تومان برای یک دلار، قیمت تخمینی جک S4 را در بازار ایران، محاسبه کردیم. شرکت کرمان‌موتور هنوز توضیحی رسمی درباره‌ی زمان عرضه یا قیمت نهایی جک S4 ارائه نکرده است.

در ادامه، جدول مقایسه‌ی مشخصات ظاهری و فنی جک S5 با نسخه‌های مختلف جک S4 قابل مشاهده است.

مقایسه   جک S5 خودکار، جک S4  مدل 1.6L و جک S4 مدل 1.5T