با 50 یا 60 میلیون تومن دست روی هر خودرویی که بزاری حداکثر قدرتش به ۱۴۰ اسب بخار میرسد و یک گیربکس ۵ سرعته دستی معمولی روی آن نصب شده ولی وقتی بخوای سراغ آپشن بری خوب با این پول چیزی بیشتر از شیشه بالابرهای برقی به چشمت نمیخوره
درباره ی مقایسه مشخصات فنی هایما SV و جک S5 بیشتر بخوانید.
. درست زمانیکه بازار شاسی بلندهای چینی با 2 بازیگر، روزهای کسل کنندهای را پشت سر میگذاشت،S5 آماده ورود به پیست رقابت در خاک ایران شد.یکی از نکات جالبی که S5 را بیش از پیش به خودرویی ایدهآل برای رانندگی در شهرهای شلوغ تبدیل میکند، استفاده از قطعات مشکی رنگ قابل تعویض در قسمتهای زیرین نظیر سپر و رکابهای جانبی است. این قطعات مشکی رنگ ضمن کمک به زیباترشدن ظاهر خودرو در صورت صدمه قابلیت تعویض دارند و به همین دلیل هزینهها و سختیهای صافکاری از روی دوش راننده که به نظر میرسد در ایران عمدتا بانوان باشند، باز میشود!S5 تمام تلاشش را کرده تا در بازار ایران رقیب همترازی با کرهایهای همکلاسش باشد و به همین دلیل، طول و عرض این خودرو کاملا مشابه اسپورتیج و توسان است اما وقتی نوبت به ارتفاع میرسد S5 حدود 2سانتیمتر بالاتر از کرهایها میایستد. طول 4.4، عرض 1.8 و ارتفاع 1.66 متری S5 در مقایسه با امویام X33 در همه جهات به غیر از ارتفاع بزرگتر است. ابعاد خارجی میتواند تاثیر بسزایی در فضای سرنشینان داشته باشد به همین جهت فاصله بین دو محور به عنوان معیاری اساسی در خودروها مورد بررسی قرار میگیرد چرا که فضای سرنشینان در واقع بین دو محور در نظر گرفته میشود. فاصله بین دو محور S5 عدد 2645 میلیمتر را نشان میدهد که 10 سانتیمتر بیشتر از امویام X33 است و در ترازی کاملا مشابه اسپورتیج و توسان قرار میگیرد. فاصله S5 از سطح زمین در حالت ایستاده و بدون سرنشین و بار 21 سانتیمتر است که در حالت فول از نظر تعداد سرنشین و بار حداقل به 17 سانتیمتر و عددی مشابه رقبای کرهای میرسد.نخستین چیزی که در کابین توجه شما را جلب میکند، رنگ قهوهای روشن استفاده شده روی صندلیها و رودریهاست که به خوبی میتوان آن را مصداق ریسکپذیری طراحی داخلی JAC دانست. فضای داشبورد طراحی کاملا منطقی و هیجانیای دارد و بهرهگیری از قابهای به ظاهر کرومی در کابین نیز به چشم میخورد. صندلیها فضای عرضی نشیمن قابل قبولی دارند؛ نکتهای که در مسافتهای طولانی و در پیچها و مانورها موجب حفظ بدن سرنشینان میشود و البته سفتی متوسط آن چندان برتری نسبت به فضای نشیمن رقبا ندارد. صندلی راننده قابلیت تنظیم در 6 جهت را به صورت دستی فراهم میکند. امکان تنظیم دستی ارتفاع صندلی یکی از تنظیمات مفید صندلی راننده است که مطمئنا برای بانوان میتواند موجب آسایش بیشتر هنگام سواری باشد. در سمت چپ فرمان امکان تنظیم آینههای جانبی مجهز به گرم کن فراهم شده است و علاوه بر آن تنظیم الکتریکی چراغهای جلو نیز از این قسمت انجام میشود.
یه مژده بدم به اونایی که دنبال ماشین چینی هستن دیگه راحت میتونین با مقایسه مشخصات فنی این دوتا ماشین ینی جک و هایما تو انتخاب با دست باز تری خرید کنید مطالب زیر بدردتون میخوره.
درباره ی امکانت رفاهی و ایمنی جک j5 بیشتر بخوانید.
جک S5 به منظور نیروی مولد به پیشرانه 2.0 لیتری توربوشارژر دار با بیشنه قدرت 174 اسب بخار و حداکثر گشتاور 265 نیوتن متر بهره می برد که نیروی این موتور توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل به چرخهای جلو منتقل می گردد. این مشخصات فنی باعث می گردد این کراس اور صفر تا 100 کیلومتر را در 10 ثانیه طی کند.
هایما برای تامین قدرت مورد نیاز به پیشرانه 1.8 لیتری توربو با بیشنه قدرت 170 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن بر متر مجهز شده است.نیروی این موتور توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل کی گردد. همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو برابر 9.5 لیتر در 100 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
جدول عملکرد ذیل نشان می دهد که هر دو خودرو از نظر توانایی فنی در یک و حدو اندازه بوده و از این جهت که از نظر وزنی اختلافی فاحشی وجود ندارد می توان هر دو گزینه در یک رده در نظر گرفت. این مهم را می توان در رانندگی با این دو خودرو نیز حس کرد چرا که هندلینگ و میزان فرمان پذیری خودرو در سطح خوب بوده و هچیکدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. البته هایما در نسخه دستی خود از هندلینگ ضعیفتری برخوردار بود که در نسخه اتوماتیک با بهرگیری از سیستم تعیلق مستقل این مشک نیز برطرف گردید.
خودرو | حجم موتور | نوع موتور | قدرت خروجی | گشتاور نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 ثانیه | مصرف سوخت لتیر | نوع جعبه دنده |
جک S5 | 2.0 | توربو شارژر | 174 | 265 | 10 | 8.9 | 6 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل |
هایما S7 توربو | 1.8 | توربو شارژر | 170 | 230 | 10 | 9.5 | 6 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل |
طراحی قابل قبول و به روز
این سدان چینی با کمک و همراهی شرکت پینینفارینا ایتالیا(این شرکت که در سال 1930 توسط باتیستا فاربنا که خود یک طراح خودرو بود در شهر کامبیانو ایتالیا تاسیس شد و در زمینه بدنه سازی و طراحی خودرو فعالیت دارد) طراحی بدنه اش صورت گرفته است. در بین رقبای هم قیمتش از لحاظ طراحی در صدر قرار دارد. چراکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین و زیباترین خودرو کمپانی چینی جک از لحاظ ظاهری می باشد
درباره ی چری تیگو 7 بیشتر بخوانید.
معایب جک j5 و توضیح درباره علل این معایب خواهیم پرداخت:
نفوذ صدا به داخل کابین
یکی از مهم ترین عوامل در ساخت یک خودرو آسایش و آرامش سرنشینان آن به حساب می آید برای همین عایق بندی خودرو از عوامل مهم برای انتخاب در میان خریداران به شمار می آید. وقتی داخل جک j5 می نشینید و شروع به حرکت می کنید عایق بندی ضعیف موتور این خودرو چینی باعث می شود صدای موتور بیش از حد به داخل کابین خودرو بیاید که این موضوع باعث برهم زدن آسایش سرنشینان می شود. ناگفته نماند این ایراد در اکثر خودروهای رقیب این خودرو وجود دارد. البته این ایراد در تندر نود کمتر دیده می شود. ضمنا صدای زیاد فن رادیاتور هم سرنشینان را آزار می دهد.
اما نکته دیگر درباره ی نفوذ صدا به داخل کابین مربوط به جک j5 اتوماتیک می باشد که در کنار صدای فن رادیاتور(که در هر دو مدل قابل رویت است) وجود یک فن مجزا برای گیربکس جک j5 اتوماتیک است که باعث ایجاد صدای بیشتری در خودرو است و علت این صدا هم این است که میزان روشن شدن آن نسبت به فن خودرو زیادتر است.
کیفیت پایین رنگ بدنه
شاید این بخش از مقاله در بین تمامی مقاله های مربوط به محصولات کرمان موتور مشترک است چرا که اگر خودروهای کرمان موتور را بررسی کنید و اطرافیانتان از این برند خودرویی را داشته باشند بی شک با من هم عقیده خواهید بود که، بیشتر خودروهای ساخته شده به وسیله کرمان موتور دارای کیفیت پایین رنگ در بدنه هستند. و نمی توان امتظار زیادی را از آن ها در بخش مذکور(کیفیت رنگ) داشت. لازم به توضیح است که این کیفیت پایین هم در خودروهای گران و هم در خودروهای ارزان این کمپانی قابل مشاهده است. لذا این کیفیت پایین در جک j5 هم مشاهده می شود.
گیربکس جک j5 اتوماتیک
از معایب جک j5 در مدل اتوماتیک گیربکس قدیمی آن می باشد که خیلی پرصدا صدا می باشد. این سروصدای جک j5 اتوماتیک در شیب های زیاد و تند به اوج خود می رسد و اگر خودرو شما در شیب تند ایست کند و در آن حالت قصد شروع حرکت داشته باشید قطعا صدا را احساس خواهید کرد. این ایراد در جک j5 دنده دستی کمتر مشاهده می شود.
کیفیت نامرغوب مواد داخل کابین
کمپانی چینی در خودروی مذکور از یک متریال بد و منسوخ شده بهره می برد به طوری که جنس پلاستیکی که در کابین جک j5 استفاده شده است ارزان است. البته ناگفته نماند که در این رنج قیمت شما هرگز قادر به خرید یک خودرو با جنس کابین خیلی خوب نخواهید بود.
کشور چین که با 1.4 میلیارد نفر یکی از پرجمعیت ترین کشور های دنیا است و سالانه 20 میلیون خودرو در بازار های کشور های خارجی به فروش می رساند فعالیت خود را در زمینه خودرو سازی از سال 1920 الی 1928 اغاز کرد . اولین خودرو ساز چینی نانجینگ اتومبیل است که در سال 1947 در طی جنگ داخلی چین وظیفه تعمیر و سرویس خودرو های ارتش آزادیبخش خلق را به عهده داشت و اولین مرکز طراحی و تولید خودرو به کمک شوروی سابق در سال 1950 تاسیس شد .
درباره ی کراساوور کاملاً جدید جک X7 بیشتر بخوانید.
این کشور با بکارگیری قوانین سخت گیرانه در رابطه با شرکت های خودرو ساز خارجی مبنی بر تولید مشترک و انتقال فناوری به خودرو سازان چینی مانع بزرگی برای حضور مستقل و عرضه خودرو های خود در چین به شمار می رود . از این رو خودرو سازان خارجی با تاسیس شرکت هایی مشترک با خودروسازان چینی به بازار چین که منافع زیادی برای ان ها داشت دست پیدا کردند و شرکت های چینی نیز با انتقال فناوری روز به روز در صنعت خودرو سازی پیشرفت کردند. از این اقدامات مشترک می توان به همکاری فولکس واگن و مزدا با گروه فاو همکاری چری با جگوار و لندروراشاره کرد . شرکت های چینی با سرمایه گذاری و استخدام طراحان و مهندسان برتر دنیا درتلاش برای پیشرفت و تحقق ارمان خودرو سازی چین که حضور این کشور کنار سه کشور المان ، امریکا و ژاپن سه کشور برتر خودرو سازی جهان ، هستند . چینی ها علاوه برتلاش برای رساندن خودرو های خود به جاده های سراسر جهان در حال تلاش برای تولید و تامین قطعات برای موتور های خارجی نیز هستند . ان ها با سرمایه گذاری دربخش خودرو های الکتریکی در تلاش برای بدست گرفتن بازارموتورهای برقی در جهان هستند و اینکه از یک کشور مصرف کننده به یک کشور تولید کننده تبدیل شوند زیرا دلیل اصلی قدرتمند شدن خودروسازان اروپایی را استفاده از موتورهای احتراق داخلی می دانند و تجربه زیادی دربحث خودروهای الکتریکی نسبت به چینی ندارند از این رو با تلاش و برنامه ریزی قادر به پیشی گرفتن و بدست اوردن بازارهای جهانی در اینده ای نزدیک خواهند بود . در این مقاله ما چری تیگو 7 را مورد بررسی قرار دادیم .
چری تیگو 7
این خودرو با طراحی خاص چراغ های جلویی مدرن و زیبای کوسه ای شکل که حس قدرت را در این خودرو به نمایش می گذارد و خطوط برجسته جانبی که از ابتدا و انتها خودرو امتداد دارد و جلو پنجره موجی شکل خودرو که حالت موج های دریا را تداعی می کند حس قدرت را در بیننده القا کرده و عنوان پرچم داری کمپانی چری را از ان خود می کند و می توان ان را زیبا ترین محصول تاریخ کمپانی چری در نظر گرفت . چراغ های عقب این خودرو که که ترکیبی از 3 نوار چراغ LED است حس و حال تهاجمی به این خودرو می بخشد . موتور این خودرو مجهز به توربو شارژ می باشد که با حجم 1.5 لیتری 147 اسب بخار قدرت تولید و گشتاور 210 نیوتن متر را با کمک سیستم انتقال قدرت خود که از نسل دوم سیستم های دو کلاچه خشک الکترومکانیکی است به چرخ ها منتقل می کند .
مشخصات فنی:
نوع موتور: 4 سیلندر توربو
حجم موتور ( لیتر ): 1.5
قدرت موتور ( اسب بخار) :
شتاب صفر تا صد ( ثانیه ): 10.2
نوع گیربکس: 6 دنده اتوماتیک دو کلاچه
X7
شرکت چینی جک بهتازگی اولین تصاویر رسمی از کراساوور کاملاً جدید خود بنام Jiayue X7 را منتشر کرده است. این کراساوور کامپکت طبق جدیدترین زبان طراحی جک شکل گرفته که برای اولین بار در سدان Jiayue A5 نشان داده شد. در بخش جلویی X7 جلوپنجرهٔ کرومی آبشاری بزرگی به چشم میخورد که نمایی سهبعدی دارد. چراغهای جلوی خودرو از نوع دوقسمتی است که شامل دیلایتهای LED باریکی در بالا و چراغهای اصلی در مکانی پایینتر میشود. لوگوی جک نیز روی دماغهٔ خودرو درون خط مرکزی کاپوت جای گرفته است.
درباره ی زوتی T700، ورژن چینی پورشه ماکان بیشتر بخوانید.
در پروفیل جانبی X7 خط کمر با حرکت به سمت بالا، نمای اسپرتی را ایجاد کرده است درحالیکه رینگها هم از نوع پنج پرهٔ دوبل دورنگ هستند. در عقب این کراساوور جدید چینی از چراغهای متصلبههم استفاده شده که این روزها طرح محبوبی است. در پایین هم چهار سر اگزوز مربع شکل به چشم میخورد که نمایی پویا، شیک و اسپرت به خودرو بخشیده است.
جک در داخل کراساوور جدید خود از مفهوم طراحی موسوم به «ساده، چشمگیر، لوکس و دلپذیر» استفاده کرده است. در اینجا طرح دورنگ مشکی نقرهای به چشم میخورد و رو دریها از متریال نرم ساخته شدهاند. در میانهٔ داشبورد، بالاتر از کنسول میانی یک نمایشگر لمسی افقی جای گرفته و برای پانل کنترل سیستم تهویه از تریم مشکی پیانو استفاده شده است. این خودرو همچنین از سانروف پانوراما و دیگر آپشنهای لوکس هم برخوردار است.
زیر کاپوت X7 یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قرار گرفته که 174 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد. طول، عرض و ارتفاع این کراساوور چینی به ترتیب 4,776 میلیمتر، 1,900 میلیمتر و 2,750 میلیمتر گزارش شده درحالیکه فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,750 میلیمتر است.